Saturday, June 7, 2014

PERILAKU UMAT AKHIR ZAMAN 2

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 
 

Rasulullah s.a.w pernah berdoa:           

“Ya Allah! Janganlah engkau temukan aku dan mudah-mudahan kamu (iaitu para sahabat) dengan suatu zaman di mana (pada zaman itu) para ulama sudah tidak diikut lagi, dan orang yang bersopan-santun sudah tidak disegani lagi.
(Ahmad) 

Huraian hadith:           

Nabi Muhammad memohon perlindungan daripada Allah s.w.t agar baginda dan para sahabatnya tidak hidup pada zaman di mana para ulama dan orang baik diketepikan. Boleh jadi sekaranglah zaman yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w itu.

Kini nasihat dan teguran daripada para ulama sudah tidak dihiraukan. Sebaliknya para ulama itu pula yang dikatakan salah dan sesat. Maksiat berleluasa. Orang tidak segan lagi membuat maksiat walaupun di depan orang alim dan khalayak ramai. Malahan kadang-kadang perbuatan maksiat itu sengaja dibuat di hadapan para ulama untuk menunjukkan rasa ego si pembuat dan juga untuk menyakitkan hati para ulama.           

Begitu juga dengan orang yang bersopan-santun sudah tidak dihormati lagi. Masyarakat lebih suka menyanjung orang yang bersikap keras (brutal), sering membuat lawak, menjatuhkan air muka orang lain secara berkelakar, berperangai gila-gila, mengikut ‘trend’ Barat (tajaan Atheis, Yahudi dan Nasrani) dan lain-lain sedangkan itu semua bertentangan sama sekali dengan sifat-sifat nabi Muhammad s.a.w. Orang yang lemah-lembut dan bersopan-santun sudah tidak ada tempat dalam masyarakat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...